Правові аспекти екологічного контролю морських суден в українських портах

3 Дек

В статье поднимается значительная по своей важности практическая проблема отбора проб вод изолированного балласта. Автор отмечает, что в настоящее время судебная практика в Украине в этом отношении еще не сформирована, а административная практика часто не соответствует требованиям правовых норм и заставляет иностранных судовладельцев с особыми предосторожностями относиться к заходу их судов в украинские порты, то есть попросту отпугивает их.

Останнім часом зросла кіль­кість спорів між морськими еко­логічними інспекторами та іно­земними судновласниками під час здійснення екологічного контролю суден, що заходять в українські порти. Значну роль у збільшенні числа таких конфлік­тів, напевно, відіграє недоско­налість чинного національного законодавства та його непо­вна відповідність міжнародним нормам.

Як відомо, Україна є учасни­цею кількох морських міжнарод­них конвенцій, зокрема таких як Конвенція по полегшення морсько­го судноплавства 1965 р., що на­брала чинності для України ще в 1993 р. Ця Конвенція прийма­лась договірними державами з метою полегшення морсько­го судноплавства шляхом спро­щення і зниження до мінімуму формальностей, необхідної до­кументації та процедур прибут­тя, перебування і відбуття суден, що беруть участь у міжнародному судноплавстві. Положення Кон­венції розділені на «Стандарти», тобто ті заходи, уніфіковане за­стосування яких договірними урядами відповідно до Конвен­ції є необхідним та можливим, та «Рекомендована практика» – за­ходи, застосування яких договір­ними урядами є бажаними, щоб полегшити міжнародне морське судноплавство, та рекомендова­ними, але їх використання зали­шається в опції договірних країн.

Так, ст. 2.1 Додатку до Конвен­ції, положення яких відносяться саме до «Стандарту», тобто мають неухильно виконуватись дого­вірною державою, зазначає що державна влада не вимагає при прибутті або відправленні суден яких-небудь інших документів крім тих, які вказані в цьому роз­ділі. Далі наведено вичерпний перелік документів, які уповно­важені органи договірної держа­ви можуть вимагати від капітана судна при прибутті або відправ­ленні суден.

У свою чергу, державні еко­логічні інспектори під час здій­снення екологічного контролю морських та річкових суден ви­магають заповнення та надан­ня суднової екологічної деклара­ції, діючи при цьому відповідно до п. 4.3 Положення про еколо­гічний контрольу пунктах про­пуску через державний кордон в зонах діяльності регіональних митниць і митниць, затвер­дженого Наказом Міністерства охорони навколишнього середови­ща та ядерної безпеки України від 08.09.1999р. №204, яке регулює порядок здійснення екологічного контролю в пунктах пропуску че­рез державний контроль, зокре­ма і в морських портах. Зустрі­чаючи спротив капітанів суден, які намагаються посилатись на норми Конвенції, проблема за­звичай вирішується екологами досить радикально – шляхом відмо­ви в наданні судну вільної практики внаслідок ухилення від проходження екологічного контролю. Беручи до ува­ги витрати, які можуть бути понесені судновласником внаслідок простою судна під час врегулювання таких ад­міністративних спорів (а це зазвичай десятки тисяч доларів на добу), як пра­вило, судновласник погоджується за­повнити та подати суднову екологіч­ну декларацію. Здавалося б, конфлікт врегульовано, але насправді все тіль­ки починається.

У тому ж 1993 році Україна приєд­налася до однієї з базових міжнарод­них конвенцій у сфері екології світово­го океану – Міжнародної конвенції по запобіганню забрудненню з суден 1973 року в редакції Протоколу 1978 року (далі – МАРПОЛ 73/78). Так, згідно з положеннями МАРПОЛ 73/78 судно, що зобов’язане мати Свідоцтво відпо­відно до положень правил цієї Конвен­ції, під час перебування в портах чи віддалених від берега терміналах, що знаходяться під юрисдикцією сторо­ни Конвенції, підлягає інспектуванню, що здійснюється посадовими особами, які належним чином уповноважені на це стороною, учасницею Конвенції. При цьому зазначається, що будь-яке таке інспектування обмежується лише перевіркою наявності на судні такого чинного Свідоцтва, у разі якщо в та­кої сторони не буде очевидних підстав вважати, що стан судна чи його облад­нання значною мірою не відповідає вказаним у Свідоцтві даним.

Між тим, як показує практика, за­звичай морські державні екологіч­ні інспектори підходять до перевірки більш завзято та далеко не обмежують­ся лише перевіркою наявності тако­го свідоцтва. Одним з трендів остан­нього часу є відбір проб ізольованого баласту суден з наступним аналізом відповідності хімічних показників ба­ластної води державним екологічним стандартам.

Нагадаємо, що відповідно до МАРПОЛ 73/78 баласт поділяється на чистий, забруднений та ізольований. Так, ізольований баласт – це забортна вода, яка прийнята в ізольовані баласт­ні танки, які мають автономну, повніс­тю ізольовану та окрему систему вика­чування забортної води та окремі, що використовуються виключно для цих цілей, насоси.

МАРПОЛ 73/78 суворо регламентує порядок скидання чистого та забрудне­ного баласту. В свою чергу, відповідно до параграфа 4 (В) правила 34 части­ни С глави 4 МАРПОЛ 73/78 ізольова­ний баласт узагалі не підлягає контр­олю, його скид в особливих районах (до яких повністю належать Чорне та Азовське моря) не заборонений та не обмежений. Аналогічну за своєю пра­вовою природою норму містять Між­народна конвенція про захист Чорного моря від забруднення та ст. 67 Водного кодексу України, які встановлюють, що ізольований баласт дозволений до ски­дання в портах України без обмежень, за умови повної зміни баласту в Чор­ному морі до входу в 12-мильну зону.

Самі правила відбору баластних вод для визначення в них забруднюючих речовин розробляються та затверджу­ються безпосередньо начальниками відповідних морських екологічних ін­спекцій. У зв’язку з цим окремі спори на практиці викликають порядок відбо­ру проб та їх методологія. Досить часто іноземні судна навіть конструктивно не обладнані місцями чи пристроями для здійснення відбору проб. У зв’язку з цим екологічними інспекторами відбираються проби не в усіх танках судна, а лише в тих, де існує така можливість. Звичайно, результати таких зразків на­вряд чи можливо визнати належними та репрезентативними для здыйснення об’єктивних розрахунків шкоди навколишньому середовищу, у разі якщо таке забруднення мало місце. Проби нерідко відбираються лише з поверхневого шару води в танку, відбираються та зберігаються (у тому числі і арбітражний зразок) в пластиковій тарі, яка не завжди гарантує належне довгострокове зберігання зразку без зміни його фізико-хімічних якостей.

Звичайно, не всі судновласники беззаперечно погоджуються з такого роду контролем. Однак, як правило, відбір проб завершується для судновласника розрахунком збитків та затриманням судна. У зв’язку з цим іноземний судновласник вимушений або якнайшвидше оформляти банківську гарантію або сплачувати розмір нарахованих збитків відразу. Звичайно, що багато хто згодом звертається до суду з метою розв’язання спору в порядку адміністративного судочинства.

Проте на сьогодні з цього проблемного питання стала судова практика ще не сформована. Тож, незважаючи на принцип превалювання норм міжнародного права над національним, який закладено у як Конституції України, так і в ст. 71 профільного Закону «Про охорону навколишнього природного середовища» іноземні судновласники з особливою пересторогою ставляться до суднозаходів, що здійснюються до українських портів.

Автор: В. Бріг

Источник: Юридична газета. – 2012. – № 48. – С. 29 – 30.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *