Недійсність концентрації суб’єктів господарювання за відсутності дозволу АМК

7 Июн

В статье детально анализируются риски признания концентрации недействительной, последствия закрытия соответствующей транзакции без надлежащего разрешения Антимонопольного комитета Украины (АМК), а также порядок выдачи АМК такого разрешения и значение получения этого разрешения для безопасности бизнеса. Статья привлекает внимание глубиной правового исследования вопросов, связанных с защитой экономической конкуренции.

З економічної точки зору одним з найбільш швидких шляхів посилення ринкового становища бізнесу є шлях злиттів та поглинань. Аналіз законодавства про захист економічної конкуренції викликає у суб’єктів господарювання багато питань, що стосуються порядку визначення тих кон­центрацій, які потребують отри­мання дозволу АМК, а також питань щодо наслідків, які можуть виникнути для суб’єктів господарювання, якщо концентрація буде здій­снена без відповідного дозволу АМК.

Насамперед обов’язок отри­мати дозвіл АМК пов’язаний із необхідністю визначення, чи відповідає концентрація кількісним пороговим показ­никам, які наведені в Законі. Основним пороговим показ­ником для суб’єктів господа­рювання діяльності є вартіс­ний показник, тобто показник, який базується на визначенні вартості активів або обсягу реа­лізації товару. Закон також використовує інший показник – показник ринкової влади, що напряму пов’язаний із часткою суб’єкта господарю­вання на відповідному товар­ному ринку. Для всіх концентрацій, що відповідають вищезазначе­ним критеріям, Закон України «Про захист економічної кон­куренції» встановлює режим обов’язкового повідомлення «ех ante», який зобов’язує суб’єктів господарювання отримувати попередній дозвіл АМК на здій­снення концентрації.

За результатами розгляду поданої заяви на здійснення запланованої концентрації АМК може прийняти одне з таких рішень: 1) надати дозвіл; 2) надати дозвіл та обу­мовити виконання учасниками концентрації певних вимог і зобов’язань, які усувають або пом’якшують негативний вплив концентрації на конкуренцію; 3) заборонити концентрацію, якщо вона призводить до сут­тєвих негативних наслідків у вигляді монополізації чи сут­тєвого обмеження конкурен­ції на всьому ринку чи в значній його частині. Відповідно до Звіту АМК за 2011 рік упродовж звітного року АМК надано дозволів на 585 випадків концентрацій суб’єктів господарювання. Як випливає з аналізу річних звітів АМК, біль­шість концентрацій не поро­джують суттєвих негативних наслідків для конкуренції на товарних ринках, а відтак АМК лише у виключних випадках від­мовляє в наданні дозволу.

Суб’єкти господарювання іноді приймають рішення про швидке здійснення концен­трації, що призводить до ігно­рування вимог законодавства про захист економічної конку­ренції про необхідність отри­мання попереднього дозволу АМК. Як правило, суб’єкти господарювання звер­тають увагу лише на ту відпові­дальність, яка прямо визначена у Законі. Відпові­дальність для суб’єктів господа­рювання не обмежується лише штрафними санкціями, а може поставити під питання закон­ність самого правочину, на під­ставі якого була здійснена кон­центрація. АМК, досліджуючи ринок, може самостійно вияв­ляти концентрації, які були здійснені без отримання від­повідного дозволу. У такому випадку АМК за власною ініціа­тивою відкриває розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конку­ренції. Крім того, АМК може відкрити таку справу за ініціа­тивою третьої особи (напри­клад, конкурента), яка подасть заяву до АМК про порушення її прав внаслідок здійснення суб’єктами господарювання концентрації без отримання дозволу АМК. Як правило, у таких випадках АМК накладає значні штрафні санкції, тобто розмір штрафу може сягнути майже 5% річного доходу (виручки) суб’єкта гос­подарювання (групи суб’єктів господарювання). АМК перевіряє не лише факт пере­вищення учасниками концен­трації відповідних показників, а й оцінює вплив здійсненої кон­центрації на умови конкуренції. Так, у разі, якщо аналіз завер­шеної концентрації свідчить про наявність негативного впливу (але не такого, що дає підстави для заборони концентрації в цілому) на конкуренцію, АМК може прийняти рішення, окрім накладення штрафних санкцій, і про усунення наслідків такого впливу.

З 26 грудня 2011 року від­сутність дозволу АМК на здій­снену концентрацію визначено достатньою підставою для подання до господарського суду позову про визнання недійсним правочину, на підставі якого від­булася концентрація. Так, Вищий господарський суд України посилив значення необхідності дотримання вимог Закону України «Про захист еко­номічної конкуренції» в частині наслідків неодержання попере­днього дозволу АМК для правочинів, за якими відбулася концентрація. У постанові пле­нуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 року № 15 «Про деякі питання прак­тики застосування конкурент­ного законодавства» роз’яснено, зокрема, що статтею 24 Закону України «Про захист економіч­ної конкуренції» встановлено випадки, у яких концентра­ція суб’єктів господарювання можлива лише за умови попе­реднього отримання дозволу АМК чи адміністративної колегії АМК. Недотримання цієї умови може бути підставою як для застосування штрафу, так і для визнання недійсними правочинів, за якими відбулася така концентрація, – за позо­вами учасників правочинів та згідно зі статтями 114,204, 215 Цивільного кодексу Укра­їни і відповідних норм назва­ного Закону. Особливість цього роз’яснення полягає в тому, що будь-яка концентрація, вчи­нена без отримання відповід­ного дозволу АМК, незалежно від висновку АМК про наяв­ність негативних наслідків для конкуренції, може бути підста­вою для оскарження в судовому порядку законності правочину, на підставі якого здійснена кон­центрація (наприклад, договору купівлі-продажу акцій компа­нії) . Цивільний кодекс України надає право оскаржити право-чин не лише самим учасникам правочину, а й заінтересованій особі. При цьому, виходячи з практики застосування законо­давства про захист економічної конкуренції, право оскарження третьою особою відповідного правочину може мати місце, якщо вона має обґрунтоване припущення, що концентрація вчинена без отримання дозволу АМК, стосується саме прав та інтересів саме у сфері економіч­ної конкуренції, а не будь-яких інших прав та інтересів особи взагалі. Підсумовуючи викладене, зазначимо, що ризики застосу­вання вищенаведених наслідків для суб’єктів господарювання, пов’язані із здійсненням кон­центрації без дозволу АМК, не обмежуються лише накла­денням штрафу. Закриття концентрації без попередньої згоди АМК може поставити під питання дійсність усієї угоди, на підставі якої була здійснена концентрація. Тому ми радимо попередньо оцінювати вимоги законодавства про захист еко­номічної конкуренції відносно запланованих концентрацій суб’єктів господарювання, з метою уникнення не лише штрафних санкцій, а й інших ризиків, які приховує в собі законодавство та правозасто-совча практика у сфері захисту економічної конкуренції.

Автор: П. Ущук

Источник: Юридична Газета. – 2012. – № 22. – С. 11 – 12.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *