Міністерство інфраструктури України оприлюднило низку проектів постанов Кабінету Міністрів

11 Мар

Министерство инфраструктуры Украины 11 марта опубликовало проекты следующих постановлений Кабинета Министров Украины:

– Об утверждении Порядка оказания центральными и местными органами исполнительной власти помощи администрации морских портов Украины, собственникам морских терминалов, портовым операторам в ликвидации последствий стихийного бедствия, аварий и катастроф, а также в предупреждении возможных противозаконных и несанкционированных вмешательств в портовую деятельность;

– Об утверждении Порядка ведения Реестра морских портов Украины;

– Об утверждении Порядка участия стивидорных компаний, собственников (пользователей) морских терминалов в разработке плана локализации и ликвидации аварий (катастроф), приобретении, содержании оборудования, приспособлений и механизмов, возмещении расходов по ликвидации аварий на территории и в акватории морского порта;

– Об утверждении Порядка осуществления технического и классификационного надзора за речными судами.

ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України

від «___»_______2013р. №_____

Порядок

надання центральними та місцевими органами виконавчої влади допомоги адміністрації морських портів України, власникам морських терміналів, портовим операторам у ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій і катастроф, а також у запобіганні можливим протизаконним і несанкціонованим втручанням у портову діяльність

ЦейПорядок визначає механізм і умови надання необхідної допомоги центральними та місцевими органами виконавчої влади у ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій і катастроф, а також у запобіганні можливим протизаконним і несанкціонованим втручанням у портову діяльність, які створюють загрозу життю або здоров’ю людей, безпечному мореплавству, експлуатації транспортних засобів у морському порту і схоронності вантажів.

Допомога може надаватися центральними та місцевими органами виконавчої влади в межах їх повноважень та у разі наявності сил та засобів.Допомога надається для ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій та катастроф у випадку, якщо адміністрація морських портів України не має достатніх сил та засобів для самостійної ліквідації.

Також, допомога може надаватися з метою запобігання можливим протизаконним і несанкціонованим втручанням у портову діяльність, які створюють загрозу життю та здоров’ю людей, безпечному мореплавству, експлуатації транспортних засобів у морському порту і схоронності вантажів.

Центральні та місцеві органи виконавчої влади зобов’язані вживати всіх можливих заходів щодо реагування на відповідну небезпеку, використовуючи наявні сили та засоби.

  1. У цьому Порядку терміни вживаються у зазначені, наведеному в Законі України  «Про морські порти України» та Законі України «Про аварійно-рятувальні служби».
  2. Для цілей цього Порядку поняття ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій і катастроф, запобігання можливим протизаконним і несанкціонованим втручанням у портову діяльність вживається як небезпека.

З метою ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій і катастрофадміністрація відповідного порту, власники морських терміналів та портові оператори діють відповідно до затвердженого плану локалізації та ліквідації аварій (катастроф) на території та в акваторії морського порту.

  1. У разі виявлення об’єктивних підстав або загроз щодо протизаконногота/або несанкціонованого втручання у портову діяльністьвласники морських терміналів, портові операторичерез адміністрацію морського порту звертаються до адміністрації морських портів України.

В залежності від масштабу небезпеки, у разі неможливості ефективногореагування адміністрація морських портів України негайно звертається по допомогу до центрального органу виконавчої влади, до компетенції якого віднесено реагування на відповідну небезпеку, а також у разі необхідності до місцевих органів виконавчої влади.

Відповідальність за надання недостовірної або неправдивої інформації покладається на осіб, які її розповсюджують.

Відповідальність за адекватну оцінку ризиків небезпеки несе керівник адміністрації морських портів України.

  1. Центральні та місцеві органи виконавчої влади зобов’язані вживати всіх можливих заходів щодо реагування на відповідну небезпеку, використовуючи наявні сили та засоби.

Адміністрація морських портів України з метою недопущення порушень законодавства та виникнення небезпекив межах морського порту взаємодіє з центральними та місцевими органами виконавчої влади:

– з питань протизаконного та/або несанкціонованого втручання у портову діяльність, які створюють загрозу життю та здоров’ю людей та схоронності вантажів–з Міноборони, МВС, ДСНС та відповідними місцевими органами виконавчої влади;

– з питань протизаконного та/або несанкціонованого втручання у портову діяльність, які створюють загрозу безпечному мореплавству та експлуатації транспортних засобів у морському порту–з Укрморрічінспекцією, Міноборони та відповідними місцевими органами виконавчої влади.

– з питань ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій і катастроф–з Міноборони та ДСНСвідповідними місцевими органами виконавчої влади.

Для підготовки до реагування на небезпеки, адміністрації морських портів спільно з місцевими та центральними органами виконавчої влади розробляють та затверджують відповідні плани взаємодії.

  1. З метою організації ефективної взаємодії під час надання необхідної допомоги з ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій і катастроф, а також із запобігання можливим протизаконним і несанкціонованим втручанням у портову діяльність, які створюють загрозу життю та здоров’ю людей, безпечному мореплавству, експлуатації транспортних засобів у морському порту і схоронності вантажів адміністрація морських портів України, на підставі інформації про характер та оцінку загроз від адміністрації морського порту, створює відповідний штаб, який очолює її керівник.

До складу штабу входять представник місцевого органу виконавчої влади відповідного регіону, керівник адміністрації відповідного морського порту, уповноважені представники власників морських терміналів та портових операторів та уповноважені відповідно до законодавства представники центральних органів виконавчої влади.

  1. Штаб приймає рішення та вживає заходів з метою недопущення забруднення природного навколишнього середовища, захисту життя та здоров’я людей та відновлення нормального функціонування морського порту.
  2. В умовах крайньої необхідності, з метою уникнення,запобігання виникненню та мінімізації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру та щодо захисту від них населення і територій повинні залучатися сили та засобисуб’єктів господарювання, з подальшим відшкодуванням понесених витрат згідно чинного законодавства.
  3. Відшкодування витрат, пов’язаних із наданням допомоги шляхом залучення сил та засобів суб’єктів господарювання здійснюєтьсяу порядку,передбаченому Державним бюджетом України на відповідний рік.
  4. Після відновлення нормальної роботи порту керівник штабу готує відповідний звіт про вжиті заходи і протягом 5 днів подає на розгляд Кабінету Міністрів України через Міністра інфраструктури України.

__________________________

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від __________ 20     р. №_____

Порядок

ведення Реєстру морських портів України

І. Загальні положення

1. Цей порядок визначає процедуру ведення Реєстру морських портів України (далі – Реєстр).

2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:

Адміністратор реєстру морських портів України (далі – Адміністратор реєстру) – адміністрація морських портів України, яка у відповідності до чинного законодавства здійснює збирання і облік даних, що вносяться до Реєстру та вирішення організаційно-господарських питань в процесі його ведення, а також забезпечує технічне і технологічне супроводження Реєстру, надання доступу до нього, збереження і захист даних, що містяться у Реєстрі.

Реєстр морських портів України (далі – Реєстр) – електронна база даних з обліку морських портів, метою якої є забезпечення даними, необхідними для виконання завдань у сфері безпеки мореплавства, охорони навколишнього природного середовища, а також для здійснення державного нагляду (контролю).

У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному у Законі України «Про морські порти України».

3. Держателем Реєстру є Мінінфраструктури, що забезпечує створення Реєстру та контроль за його веденням.

4. Реєстр ведеться українською та англійською мовами.

5. Адміністратор реєстру здійснює збір відомостей про морські порти, внесення їх до Реєстру, систематизацію, зберігання, захист, виключення даних з Реєстру, а також вносить зміни до відомостей, що містяться в Реєстрі.

6. Адміністратор реєстру забезпечує достовірність внесених даних до Реєстру.

ІІ. Відомості, що вносяться до реєстру

1. Підставою для внесення морського порту до Реєстру є відкриття морського порту.

Інформація про відкриття морського порту публікується в офіційному друкованому виданні «Повідомлення мореплавцям України».

Відомості до Реєстру повинні містити дату та номер рішення про відкриття морського порту.

2. Відомості до Реєстру вносяться Адміністратором реєстру за встановленою формою (додаток 1).

3. До Реєстру морських портів України вносяться такі відомості:

1) реєстраційний номер морського порту та дата реєстрації;

2) назва морського порту та його місцезнаходження;

3) найменування та місцезнаходження адміністрації морського порту;

4) дата та підстава відкриття морського порту;

5) перелік послуг, що надаються на території морського порту;

6) перелік причалів та морських терміналів у межах морського порту;

7) перелік портових операторів та послуг, які вони надають;

8) основні технічні характеристики морського порту, у тому числі його можливості щодо перевантаження вантажів, обслуговування суден та/або пасажирів;

9) межі території та акваторії морського порту;

10) групи вантажів, що обробляються в морському порту;

11) вид та розмір водних транспортних засобів, що обслуговуються в морському порту;

12) навігаційний період;

13) підстави та дата виключення морського порту з Реєстру морських портів України;

14) посилання на обов’язкові постанови по морському порту;

15) відомості щодо обмежень з безпеки мореплавства в акваторії морського порту.

4. Реєстраційний номер присвоюється морському порту Адміністратором реєстру під час внесення відомостей про морський порт до Реєстру.

5. Відомості щодо місцезнаходження морського порту повинні включати географічне місце розташування порту, яке визначається згідно з координатами його території та акваторії, назву моря, заливу, бухти, губи на березі яких розташовані гідротехнічні та інші постійні споруди морського порту.

6. Відомості про найменування та адресу місцезнаходження адміністрації морського порту повинні містити інформацію про повне найменування, місцезнаходження, поштову адресу адміністрації морського порту.

7. Реєстр ведеться на електронних та паперових носіях. У випадку невідповідності записів на паперових носіях записам на електронних носіях пріоритетне значення мають записи на паперових носіях.

8. Реєстр розміщується на офіційному сайті адміністрації морських портів України.

9. Доступ до відомостей Реєстру є відкритим та безоплатним.

ІІІ. Відомості про причали та морські термінали у межах морського порту

  1. Відомості про причали та морські термінали, які знаходяться в межах морського порту, вносяться до Реєстру на підставі інформації, що міститься в Реєстрі гідротехнічних споруд.
  2. Внесення до Реєстру інформації про причали та морські термінали, відомості про які відсутні в Реєстрі гідротехнічних споруд, не допускається.

У разі зміни даних у Реєстрі гідротехнічних споруд, такі дані у 10 денний термін вносяться до Реєстру.

ІV. Портові оператори

1. Перелік портових операторів, що здійснюють діяльність у морському порту, формується з портових операторів, які знаходяться в межах акваторії та території морських портів, відповідно до Закону України «Про морські порти України».

2. Відомості про портового оператора повинні містити повне найменування, місцезнаходження та поштову адресу оператора, технічні характеристики морського терміналу, перелік послуг, що надаються таким оператором в морському порту.

3. Відомості про портових операторів вносяться до Реєстру на підставі письмових заяв портових операторів, за формою згідно з додатком 2.

4. Після отримання заяви портового оператора про внесення відомостей про нього до Реєстру, Адміністратор реєстру перевіряє відомості, вказані портовим оператором у заяві.

У разі відсутності зауважень Адміністратор реєстру протягом 5 робочих днів вносить відомості про портового оператора до Реєстру, про що письмово повідомляє заявника.

У разі подання портовим оператором неповного комплекту документів для включення до Реєстру та/або виявлення недостовірних даних Адміністратор Реєстру протягом 3 робочих днів надає письмове повідомлення щодо необхідності усунення виявлених недоліків.

5. Діяльність на території морського порту оператора здійснюється після внесення відомостей до Реєстру.

V. Технічні та судноплавні характеристики морського порту

1. Відомості про основні технічні характеристики морського порту повинні містити наступну інформацію:

межі території та акваторії;

кількість причалів (із зазначенням довжини причального фронту) та інших гідротехнічних споруд;

пропускна спроможність вантажних терміналів, в тому числі: наливних та сухих вантажів (тис. тонн на рік), а також контейнерів (тис. одиниць у двадцяти футовому еквіваленті на рік);

пропускна спроможність пасажирських терміналів (пасажирів на рік);

технічні характеристики суден, що заходять до порту (осадка, довжина, ширина);

площа критих та відкритих складів (тис. кв.м).

2. Відомості про період навігації у морському порту зазначаються на підставі обов’язкових постанов по морському порту.

VІ. Порядок внесення змін та виключення інформації з Реєстру

1. Підставою для внесення змін до Реєстру є письмове повідомлення адміністрації відповідного порту із зазначенням підстав та інформації, що підлягає заміні або у разі отримання повідомлення про невідповідність відомостей, які містяться у Реєстрі, достовірним даним.

2. Зміни до Реєстру вносяться Адміністратором реєстру протягом 5 робочих днів від дати отримання повідомлення, зазначеного у пункті 1 цього Розділу.

3. Підставою для виключення інформації про морський порт з Реєстру є закриття порту.

4. Інформація про закриття морського порту публікується в офіційному друкованому виданні «Повідомлення мореплавцям України».

5. Відомості про підстави та дату виключення морського порту з Реєстру повинні містити дату та номер рішення про закриття морського порту.

6. Інформація про закриття порту вноситься Адміністратором реєстру протягом 5 робочих днів від дати прийняття відповідного рішення.

______________________________

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від __________ № _____

Порядок участі стивідорних компаній, власників (користувачів) морських терміналів у розробленні плану локалізації та ліквідації аварій (катастроф), придбанні, утриманні обладнання, пристроїв та механізмів, відшкодуванні витрат на ліквідацію аварій на території та в акваторії морського порту

 1. Цей Порядок визначає умови та обсяги участі стивідорних компаній, власників (користувачів) морських терміналів у розробленні плану локалізації та ліквідації аварій (катастроф), придбанні, утриманні обладнання, пристроїв та механізмів, відшкодуванні витрат на ліквідацію аварій на території та в акваторії морського порту.
 2. Цей Порядок поширюється на адміністрацію морських портів України та на стивідорні компанії, власників (користувачів) морських терміналів, діяльність яких пов’язана з обробкою та зберіганням вантажів, обслуговуванням суден на території та в акваторії морського порту (далі – суб’єкти господарювання).
 3. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні наведеному у законах України «Про морські порти України», «Про охорону навколишнього природного середовища» та «Про об'єкти підвищеної небезпеки».

Під терміном план локалізації та ліквідації аварій (катастроф) у цьому Порядку слід розуміти документ, який визначає планування дій (взаємодій) суб’єктів господарювання у порту з метою попередження виникненню аварії, її локалізації та ліквідації та мінімалізації її наслідків, в порядку негайного реагування на аварію або загрозу її виникнення та передбачають комплекс заходів із зупинення її розвитку та повної ліквідації наслідків аварії (далі – ПЛА).

4. Взаємодія суб’єктів господарювання під час виникнення аварій в морському порту та з метою попередження аварії ґрунтується на:

узгодженні дій під час планування, організації та проведення спільних заходів щодо локалізації та ліквідації аварій (катастроф);

сприянні ефективному виконанню плану локалізації та ліквідації аварій (катастроф);

відповідальності за повноту, достовірність і своєчасність надання інформації про стан об’єкта підвищеної небезпеки;

колективному використанні інформаційних ресурсів, комунікаційних засобів, обладнання та пристроїв;

оптимізації загальних витрат шляхом спільного відшкодування витрат на ліквідацію аварій (катастроф).

5. Порядок взаємодії адміністрації морських портів України та суб’єктів господарювання, що провадять свою діяльність у морському порту, запобігання та ліквідації аварій на території та в акваторії морського порту встановлюється адміністрацією морських портів України за погодженням з капітаном морського порту та власниками (користувачами) морських терміналів і портовими операторами, що відображається в ПЛА.

6. Адміністрація морських портів України та інші суб’єкти господарювання вживають невідкладних заходів для ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій і катастроф, які призвели до порушення роботи в морському порту, забруднення навколишнього природного середовища, виникнення навігаційної небезпеки.

Адміністрація морських портів України:

затверджує за погодженням з капітаном порту в установленому порядку ПЛА;

забезпечує діяльність об’єктової аварійно-рятувальної служби;

забезпечує закупівлю та підтримання в належному стані спеціалізованих суден, необхідного обладнання, пристроїв і механізмів для ліквідації аварій на території та в акваторії морського порту.

7. З метою розробки ПЛА адміністрація морських портів України створює робочу групу, до складу якої включаються її представники та представники стивідорних компаній та/або власників (користувачів) морських терміналів відповідного морського порту.

Робоча група після узгодження з суб’єктами господарювання надає проект ПЛА на погодження капітану морського порту. Капітан морського порту розглядає проект ПЛА протягом 15 діб і за результатами його розгляду погоджує його або надає пропозиції щодо внесення до нього необхідних змін. Погоджений капітаном морського порту та суб’єктами господарювання, проект ПЛА подається на затвердження до адміністрації морських портів України.

ПЛА має бути пронумерований, зброшурований та розроблений у двох примірниках.

Суб’єктам господарювання, які погоджували проект ПЛА, надаються належним чином завірені його копії.

ПЛА дійсний протягом 5 років.

Зміни до ПЛА після його затвердження вносяться відповідно до даного Порядку.

Контроль за належним виконанням ПЛА здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.

8. Спільне фінансування суб’єктами господарювання придбання, експлуатації та утримання обладнання, пристроїв та механізмів, необхідних для проведення локалізації та ліквідації аварій в морському порту, а також відшкодування витрат на ліквідацію аварій на території та в акваторії морського порту здійснюється на добровільних засадах на підставі окремих договорів між адміністрацією морського порту та суб’єктом господарювання.

При цьому перелік обладнання, пристроїв та механізмів, необхідних для безпечного функціонування під час ліквідації аварій на території та в акваторії порту, визначає адміністрація морського порту за погодженням із капітаном морського порту.
 9. Усі суб’єкти господарювання, які здійснюють свою діяльність у морському порту, в обов’язковому порядку повинні мати судна, обладнання, пристрої, механізми, устаткування тощо, необхідні для негайного реагування на аварію або загрозу її виникнення, зупинення її розвитку та повної ліквідації її наслідків.

У разі необхідності вжиття термінових заходів щодо зупинення розвитку аварії та повної ліквідації її наслідків, суб’єкти господарювання, які здійснюють свою діяльність у морському порту, негайно надають наявні в них судна, обладнання, пристрої, механізми, устаткування адміністрації морського порту.

Суб’єкти господарювання, що провадять господарську діяльність у морському порту, несуть відповідальність за недотримання вимог законодавства з безпеки мореплавства, охорони праці, пожежної, санітарної, екологічної безпеки відповідно до законодавства.

10. У випадку відсутності згоди керівників стивідорних компаній, власників (користувачів) морських терміналів на участь у розробленні ПЛА такий план розробляється та приймається без їхньої участі та є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами господарювання, які здійснюють свою діяльність у відповідному морському порту.

_________________________________

ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України
від «___» ______ 2013 р. № ___

ПОРЯДОК

здійснення технічного та класифікаційного

нагляду за річковими суднами

1. Порядок здійснення технічного та класифікаційного нагляду за річковими суднами (далі – Порядок) визначає об’єктно-суб’єктний склад та механізм ведення технічного та класифікаційного нагляду за річковими суднами незалежно від їх форми власності та відомчої належності.

2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:

Річкові судна – судна внутрішнього плавання, які за своїми технічними характеристиками придатні і в установленому порядку допущені до плавання (експлуатації) виключно на внутрішніх водних шляхах: самохідні незалежно від потужності головних механізмів; несамохідні судна і плавучі засоби, незалежно від валової місткості; парусні і парусно-моторні судна; судна флоту рибної промисловості (самохідні незалежно від потужності головних механізмів, несамохідні незалежно від валової місткості); спортивні та прогулянкові судна.

Орган технічного нагляду і класифікації суден – підприємство, установа, організація, що має право на підставі чинних нормативно-правових актів здійснювати технічний нагляд та класифікацію суден, володіє матеріально-технічною базою, професійним і досвідченим персоналом з необхідними знаннями та досвідом для надання відповідних послуг, має систему управління якістю на відповідність стандартам ISO серії 9000, визнану центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики з питань технічного регулювання.

3. Технічному нагляду та класифікації підлягають судна внутрішнього плавання незалежно від потужності головних двигунів, типу, призначення та валової місткості.

Судна внутрішнього плавання: військові кораблі та судна; катери, шлюпки та інші плавучі засоби, що належать будь-якому судну; спортивні судна, перелік видів яких затверджує МОНмолодьспорт за погодженням з Мінінфраструктури; веслові судна та плавучі засоби внутрішнього плавання, що використовуються без двигуна, з найбільшою довжиною корпусу до 2,5 м; водні атракціони; дошки для серфінгу, зокрема з вітрилом або приводом; каное, байдарки, гондоли і водні велосипеди технічному нагляду та класифікації не підлягають.

4. Технічний нагляд та класифікація річкових суден в Україні  здійснюється національним класифікаційним товариством та іншими органами технічного нагляду і класифікації України, відповідно до їх компетенції, визначеної законодавством.

5. Органи технічного нагляду і класифікації розробляють та затверджують правила та інші технічні вимоги щодо проектування, будівництва, переобладнання, модернізації, ремонту, експлуатації суден, суднових механізмів, пристроїв та обладнання, а також з виготовлення матеріалів і виробів для суден.

6. Технічний нагляд і класифікація річкових суден здійснюється на оплатній засаді, за рахунок судновласника.

7. Судновласник звертається до органів технічного нагляду і класифікації України відповідно до їх компетенції встановленої чинним законодавством.

8. Технічний нагляд і класифікація суден не підміняють державний нагляд, який здійснюється органами державної виконавчої влади України.

___________________________