В публикации отмечается пробел в правилах проведения государственной регистрации судов в Украине, что может создать практическую проблему при регистрации судна, приобретенного на публичных торгах. Автор вносит конструктивные предложения по ликвидации замеченного пробела.
У червні 2012 року Міністерством інфраструктури було оголошено про початок роботи із вдосконалення існуючої нормативної бази у сфері реєстрації суден. Зокрема, найближчим часом планується розробка та внесення змін до Порядку ведення Державного суднового реєстру України та Суднової книги України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1069 ще 26 вересня 1997 року (далі – Порядок). Задекларованою метою внесення змін є вдосконалення діяльності органів державної влади з питань реєстрації суден та формування однозначного підходу в застосуванні Порядку.
Іншими словами, Уряд планує модернізувати чинну нормативну базу щодо реєстрації суден. У зв’язку з цим хотілося б звернути увагу на деякі практичні проблеми в реалізації прав власника судна, придбаного на аукціоні, щодо його реєстрації в рамках чинного законодавства, та можливості усунення цього недоліку на майбутнє.
Ситуація
Судно, що належало державному підприємству, було арештоване державним виконавцем за борги та реалізоване на аукціоні в рамках виконавчого провадження.
Товариство (компанія, зареєстрована в Україні виключно українськими власниками) придбало вказане судно на аукціоні. На підставі акта про проведення прилюдних торгів, затвердженого начальником відділу примусового виконання рішень державної виконавчої служби, нотаріусом було оформлене та видане Товариству Свідоцтво про право власності на судно.
Оскільки право власності Товариства на судно підлягає реєстрації в Державному судновому реєстрі України, новий власник звернувся до Укрморрічінспек-ції з проханням зареєструвати судно на своє ім’я. Крім того, новий власник намагався змінити порт приписки новопридбаного судна.
За логікою Порядку, перед новим власником стоять такі завдання
і) виключення судна з Реєстру за попереднім власником;
іі) реєстрація судна на своє ім’я у Реєстрі;
ііі) перереєстрація судна в іншому українському порту.
Проблема
Новий власник судна зіткнувся з проблемою при реалізації та документальному оформленні свого права власності.
Згідно з Порядком, ухваленим майже 15 років тому, постійне виключення судна з Реєстру здійснюється лише за заявою попереднього власника. Державне підприємство -попередній власник судна-відмовляється вчиняти будь-які дії щодо виключення судна з Державного суднового реєстру (не оскаржуючи при цьому результати публічних торгів). За таких обставин, Укрморрічінспекція не приймає заяву про виключення судна з Реєстру від нового власника з формальних причин, оскільки спочатку судно треба виключити з Реєстру, а зробити це згідно з Порядком може лише старий власник.
Виникає ситуація, подібна до тієї, що показана в мультфільмі «Троє з Простоквашино»: «Вам посылка пришла. Вот она. Только я вам ее не отдам, потому что у вас документов нету. А раз документов нету, я не должен ее отдавать. – И это правильно? – Это по правилам. А правила нарушить нельзя».
Тобто, придбавши судно на аукціоні, новий власник не може зареєструвати своє право власності згідно з вимогами законодавства за відсутності належного сприяння попереднього власника судна. Коли йдеться про купівлю-продаж морських (річкових) суден, у договорах зазвичай спеціально прописують обов’язок Продавця всіляко сприяти у реалізації Покупцем своїх прав та передати Покупцеві т. зв. Deletion Certificate (Свідоцтво про виключення судна з реєстру). Коли ж справа доходить до публічних торгів, примусити попереднього власника отримати таке свідоцтво стає неможливо. Виникає колізія – закон вимагає зареєструвати судно, а підзаконний акт це унеможливлює.
Можливе рішення
Як відомо, право власності на судно виникає з моменту його державної реєстрації. Право власності на судно має припинятися з моменту виключення відомостей про його власника з Державного суднового реєстру України або Суднової книги України. Утім, якщо судно конфісковано за борги та реалізоване на аукціоні відповідно до Закону України «Про виконавче провадження», з якого моменту власник втрачає право власності?
Згідно з чинним Порядком до моменту виключення відомостей про власника судна з Реєстру за його власним бажанням та заявою (разом зі сплатою збору) майно все ще формально залишається його власністю, навіть якщо це майно вже було реалізоване на аукціоні та придбане іншою особою. Таким чином, порушуються права нового власника, який законно набув право власності на судно.
На нашу думку, задля уникнення подібних ситуацій у майбутньому, чинний Порядок необхідно доповнити наступними положеннями.
1) Пункт 48 Порядку варто доповнити підпунктом «е» стосовно можливості постійного виключення судна з Державного суднового реєстру України або Суднової книги України у разі реалізації (продажу) судна на публічних торгах (аукціоні) за заявою переможця торгів (аукціону);
2) Пункт 49 Порядку можна було б доповнити нормою про те, що підставою для постійного виключення судна з Державного суднового реєстру України або Суднової книги України є подання особою, що придбала судно на аукціоні, відповідної заяви, засвідчених копій акта державного виконавця про проведення прилюдних торгів та нотаріального свідоцтва про право власності на судно. Заявник буде сплачувати витрати, пов’язані з виключенням судна з Державного суднового реє стру України або Суднової книги України.
3) Доцільно було б передбачити можливість паралельної одночасної реєстрації та перереєстрації судна за бажання нового власника. У випадку, наприклад, виключення судна з Державного суднового реєстру України капітаном Одеського порту, обґрунтованим видається погодження Укрморрічінспекцією його реєстрації в іншому порту. Іншими словами, можна буде оминути процедуру реєстрації судна в попередньому порту приписки в наступну перереєстрацію та пов’язані з цим витрати і одразу зареєструвати придбане на аукціоні судно в зручнішому для нового власника порту.
Наведені зміни, на нашу думку, дозволять усунути прогалини в чинному законодавстві щодо реалізації прав власників суден, придбаних на аукціоні, та спростити процедуру їх реєстрації. До моменту внесення змін до Порядку єдиним можливим виходом для судновласника стає отримання офіційної відмови Укрморрічшшекції у реєстрації (знятті з обліку) та її подальше оскарження в судовому порядку.
Автор: Олена Поліщук
Источник: Юридична газета. – 2012. – № 35. – С. 27.