Italian International Registry will soon be open to all EU-flagged ships

3 Ноя

В ближайшее время Итальянский международный реестр может быть открыт для всех судов под флагом стран-членов Европейского Союза — этой проблеме посвящена настоящая публикация. Международный реестр судов в Италии был учрежден Законом от 27 февраля 1998 года, что помогло сохранить конкурентоспособность итальянского флага. Однако недавно Европейская комиссия решила расследовать, какие привилегии предоставляются судам, зарегистрированным в этом Реестре, поэтому в парламент Италии был внесен законопроект, направленный на то, чтобы привести итальянское законодательство в соответствие с принципами европейского права путем внесения таких изменений в упомянутый Закон, чтобы итальянские судовладельцы, которые оперируют судами под флагами других стран-членом ЕС, имели такие же преимущества, как и судовладельцы, суда которых зарегистрированы в упомянутом Реестре. Эффект подобных изменений заранее трудно определить, потому что он может быть как позитивным, то есть повышающим привлекательность Итальянского международного реестра судов, так и отрицательным, что может повлечь миграцию тоннажа в другие, более эффективные реестры. От этого может пострадать занятость и доходность вообще, тогда станет необходимой срочная модернизация Реестра.

At present, the bill of statute for the implementation of EU legislation for 2017 is under review by Parliament and contains a long awaited – and for many feared – development.

Italy has always been a shipping country and the Italian flag covers a notable percentage of the world’s tonnage. In recent times, this has mostly been thanks to the Italian International Registry.

The Italian International Registry was established by Statute 30 of February 27 1998. It provides a number of substantial fiscal advantages to shipowners, including the possibility of paying a lump sum tonnage tax. This has helped to keep the Italian flag competitive.

However, the European Commission recently established an EU pilot procedure against Italy to enquire into the nature of the advantages that Italy has made available to ships registered in the Italian International Registry. Following this, the risk of infringement proceedings was real and countermeasures became urgent.

The European Commission’s message was taken on board and measures are now being discussed to amend national legislation so that it conforms to EU principles. As anticipated, the bill – which is issued annually to introduce EU legal developments into the Italian legal system – now includes a possible amendment to the 1998 statute to make the Italian International Registry’s benefits available to Italian shipowners operating vessels that fly other EU flags.

While such a development could constitute an opportunity for Italy to attract new operators, a worry remains: many inefficiencies have been highlighted regarding the Italian International Registry and opening up its benefits to all EU-flagged ships operated from Italy could result in a migration of tonnage to more efficient registries, with a resulting negative impact on employment and revenues in general.

Once, and if, the above measures are introduced, competition will make the Italian International Registry’s modernisation necessary and urgent.

Автор: Lawrence Dardani

Источник: http://www.internationallawoffice.com/Newsletters/Shipping-Transport/Italy/Dardani-Studio-Legale/Italian-International-Registry-will-soon-be-open-to-all-EU-flagged-ships?utm_source=ILO+Newsletter&utm_medium=email&utm_content=Newsletter+2017-10-04&utm_campaign=Shipping+%26+Transport+Newsletter