В статье детально рассматриваются вопросы, связанные с отменой арбитражного решения украинским судом, в частности, приводятся правовые основания для отмены решения арбитража государственным судом. Статья особенно интересна содержащимся в ней анализом судебной практики. Настоящая статья сопровождается публикацией комментария специалиста:
“Деякі проблеми можна було б вирішити на рівні судової практики”, в котором автор выражает надежду, что Украина становится более дружественной к арбитражу юрисдикцией, предлагая при этом усовершенствовать судебную практику для укрепления этой тенденции.
Серед практикуючих юристів побутує точка зору, що спір комерційного характеру між двома юридичними особами краще передавати на розгляд до міжнародного комерційного арбітражу, а не до державного суду. Причини для включення сторонами до свого зовнішньоекономічного контракту арбітражного застереження бувають різними, але здебільшого це розрахунок на швидший розгляд спору (немає процедури перегляду спору в трьох інстанціях, як у суді, є можливість впливати на формування складу арбітражного суду тощо) та відносно проста процедура надання дозволу на виконання в Україні рішення міжнародного комерційного арбітражу.
Як відомо, питання міжнародного комерційного арбітражу в Україні в основному регулюються Європейською конвенцією про зовнішньоторговельний арбітраж, Нью-Йоркською конвенцією про визнання та виконання іноземних арбітражних рішень і Законом України «Про міжнародний комерційний арбітраж» (далі-Закон).
При цьому, за певними винятками, Закон застосовується до міжнародного комерційного арбітражу, якщо місце арбітражу знаходиться в Україні. У свою чергу, на практиці вибір місця арбітражу в Україні найчастіше означає, що спір підлягає передачі на розгляд і остаточне вирішення до Міжнародного комерційного арбітражного суду при Торгово-промисловій палаті України (далі-МКАС).
Саме тому потрібно пам’ятати, що після розгляду й остаточного вирішення спору сторін у МКАС та винесення арбітражного рішення, таке рішення може бути переглянуте та скасоване в судовому порядку на підставі статті 34 Закону, якщо відповідне клопотання про скасування подане зацікавленою стороною (зазвичай стороною, яка програла) протягом трьох місяців з дня отримання арбітражного рішення МКАС.
Зокрема, стаття 34 Закону прямо встановлює, що арбітражне рішення може бути оспорене в суді шляхом подання відповідного клопотання про скасування, якщо:
1) сторона, що заявляє клопотання про скасування, подасть докази того, що
> одна зі сторін в арбітражній угоді була певною мырою недыэздатною або ця угода є недійсною за законом, якому сторони цю угоду підпорядкували, а в разі відсутності такої вказівки – за законом України, або
> таку сторону не було належним чином повідомлено про призначення арбітра чи про арбітражний розгляд або з інших поважних причин сторона не могла подати свої пояснення, або
> рішення винесене щодо не передбаченого арбітражною угодою спору або такого, що не підпадає під її умови, або містить постанови з питань, що виходять за межі арбітражної угоди, проте якщо постанови з питань, які охоплюються арбітражною угодою, можуть бути відокремлені від тих, що не охоплюються такою угодою, то може бути скасована тільки та частина арбітражного рішення, яка містить постанови з питань, що не охоплюються арбітражною угодою, або
> склад третейського суду або арбітражна процедура не відповідали угоді сторін, якщо тільки така угода не суперечить будь-якому положенню Закону, від якого сторони не можуть відступати, або, за відсутності такої угоди, не відповідали Закону, або
2) суд визначить, що:
► об’єкт спору не може бути предметом арбітражного розгляду за законодавством України, або
► арбітражне рішення суперечить публічному порядку України.
Варто зазначити, що вказаний перелік підстав для скасування арбітражного рішення в основному повторює положення Нью-Йоркської конвенції щодо підстав для відмови у визнанні та наданні дозволу на виконання іноземного арбітражного рішення.
Проаналізувавши доступну з публічних джерел судову практику розгляду та вирішення українським судом клопотань про скасування арбітражних рішень МКАС із підстав, наведених у статті 34 Закону та перелічених вище, ми виявили наступне.
Статистично, за період з липня 2006 року по липень 2013 року до державного суду було подано понад 80 клопотань про скасування арбітражних рішень МКАС, з яких лише невелика частина була задоволена, і відповідні арбітражні рішення МКАС було скасовано.
Незважаючи на те, що відсоток скасованих арбітражних рішень відносно невеликий, підстави для їх скасування можуть становити значний інтерес для юристів, які представляють інтереси сторін у спорах, що розглядаються у МКАС, для розуміння загальних тенденцій та підходів українського державного суду з метою попередження (наскільки можливо) успішного оскарження арбітражного рішення МКАС у судовому порядку.
Зокрема, як видно з аналізу наявної в публічних джерелах судової практики, місцевий суд, до територіальної компетенції якого відноситься розгляд клопотань про скасування арбітражних рішень МКАС, скасовував арбітражні рішення МКАС з огляду на те, що в арбітражній угоді сторін неправильно (або, швидше, недостатньо чітко) була вказана назва арбітражної установи.
Так, в одному з проаналізованих рішень суд з цього приводу зазначив:
«.. .Разом із тим, достовірно встановлено, що Міжнародного Комерційного суду при Торгово-промисловій палаті м. Київ не існує, таким чином, в п. 9.1 Контракту, який складено російською мовою, сторони зазначили арбітражну установу, якої не існує. Крім того, сторонами в арбітражній угоді не було визначено, щодо тлумачення умов Контракту…».
Інша підстава, з якої державним судом було скасовано арбітражне рішення МКАС, що зустрілася під час аналізу доступної судової практики – винесення арбітражного рішення з питань, не передбачених арбітражною угодою сторін.
Наприклад, як суд зазначав:
«Оскільки сторонами за укладеним Контрактом № 229/09/37-Н від
«ПІСЛЯ РОЗГЛЯДУ І ОСТАТОЧНОГО ВИРІШЕННЯ СПОРУ СТОРІН У МКАС ТА ВИНЕСЕННЯ АРБІТРАЖНОГО РІШЕННЯ ТАКЕ РІШЕННЯ МОЖЕ БУТИ ПЕРЕГЛЯНУТЕ ТА СКАСОВАНЕ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ НА ПІДСТАВІ СТАТТІ 34 ЗАКОНУ, ЯКЩО ВІДПОВІДНЕ КЛОПОТАННЯ ПРО СКАСУВАННЯ ПОДАНЕ ЗАЦІКАВЛЕНОЮ СТОРОНОЮ ПРОТЯГОМ ТРЬОХ МІСЯЦІВ З ДНЯ ТРИМАННЯ АРБІТРАЖНОГО РІШЕННЯ МКАС»
26.11.2009 року не було визначено умови та порядок вирішення спорів у судовому порядку, щодо тлумачення умов Контракту, і жодна сторона не зверталася до суду з вказаними вимогами, колегія арбітрів з власної ініціативи здійснила тлумачення розділу 12 «Арбитражная оговорка» Контракту № 229/09/37-Н від 26.11.2009 року. Рішення МКАС при ТПП України від 18 березня 2011 року по справі АС № 212г/2010 містить постанову з питань, що виходять за межі арбітражної угоди, а отже, наявні підстави для скасування оспорюваного арбітражного рішення, передбачені ч. 2 ст. 24 Закону України «Про міжнародний комерційний арбітраж».
Також в іншому рішенн, яким було скасоване арбітражне рішення МКАС, суд вказав, що:
«сторони в арбітражному застереженні договору простого товариства №3/2001 від 27 вересня 2001 року визначили розгляд спорів, які виникають під час виконання даного договору панеллю трьох арбітрів в Лондоні.
Договір про погашення боргу від 30 серпня 2006 року є похідним від договору простого товариства, тому на думку суду Міжнародний комерційний арбітражний суд при Торгово-промисловій палаті України розглянув справу, яка не була охоплена арбітражною угодою…».
Звичайно, не можна не відзначити й судові рішення, якими було скасовано арбітражні рішення МКАС з підстави порушення таким рішенням публічного порядку України.
Зокрема, в якості обгрунтування порушення публічного порядку України (фактично, у питанні належності та допустимості доказів), суд зазначив:
«Посилання МКАС в тексті постанови на докази, а саме: розписку як на розрахунок між сторонами за виконання зобов’язання за контрактом, на копії витягів із системи «клієнт-банк», що іменуються у постанові як «міжнародні трансфери«, акти звірки взаєморозрахунків, на думку суду, є помилковими і не можуть підтверджувати наявність чи відсутність розрахунків між сторонами у спорі…
Акт звірки взаєморозрахунків не є належним доказом суми заборгованості, якщо це не підтверджено відповідними первинними первинними документами.
Таким чином, оцінюючи зібрані докази, суд вважає, що Міжнародний комерційний арбітражний суд при Торгово-промисловій палаті України прийняв постанову, яка порушує визначені принципи і засади України, які стосуються встановлених законом прав на судовий захист, тобто публічний порядок України, а тому підлягає скасуванню».
Також відповідно до тексту ще одного судового рішення:
«Виносячи рішення, МКАС України поклав в його основу згаданий Звіт аудитора, чим порушив вимоги щодо належності та допустимості доказів….
ПП «Аудит», яке підготувало даний Звіт аудитора, не перевіряло та не підтверджувало фінансову звітність підприємства, тому думка аудитора не висловлювалась, тобто у звіті аудитора відсутнє формулювання думки аудитора щодо предмету перевірки. Тобто аудитори не підтвердили правильність та достовірність витрат, понесених сторонами при виконанні умов Договору про спільну інветиційну діяльність.
Таким чином, поклавши в основу рішення згаданий Звіт аудитора, у якому аудитори не підтверджували правильність та достовірність витрат, понесених сторонами при виконанні умов Договору про спільну діяльність, МКАС при ТПП України порушив вимоги щодо належності та допустимості доказів, що суперечить конституційному принципу змагальності у судочинстві, а отже і публічному порядку в Україні».
Нарешті, хочемо звернути увагу на ще одну підставу для скасування арбітражного рішення МКАС державним судом – арбітражна процедура не відповідала угоді сторін:
«Тобто, при постановленні рішення МКАС при ТПП не визначив, чи він є належним судом, який уповноважений вирішувати спір за даним договором, оскільки у п. 16.2 ст. 16 Кредитного договору вказано, що усі спори, пов’язані з договором, будуть вирішуватися у Арбітражному суді Торгово-промислової палати Швейцарії, м. Женева, одним чи кількома арбітрами, призначеними відповідно до правил. Арбітраж буде проводитися у м. Женеві».
Підсумовуючи все викладене, з огляду на порівняно невелику кількість скасованих судом арбітражних рішень МКАС, сторони (як і МКАС) при розгляді спорів в основному дотримуються вимог діючого законодавства про міжнародний комерційний арбітраж.
Тим не менше, проаналізована судова практика свідчить, що процедура розгляду спорів між сторонами у МКАС, з одного боку, не позбавлена процесуальних недоліків, які виникають, у тому числі, з недостатньої уважності сторін при укладенні арбітражних угод. Сюди можна віднести зазначення неправильної або неточної назви арбітражного інституту в арбітражній угоді, недотримання процедури арбітражу, передбаченого такою угодою, висунення під час арбітражного розгляду вимог з питань, які не охоплюються арбітражною угодою, тощо.
З іншого боку, варто враховувати, що підхід українського державного суду до розгляду клопотань про скасування арбітражних рішень МКАС на підставі статті 34 Закону на практиці буває досить формалістичним.
До того ж уже під час складення тексту арбітражної угоди або включення арбітражного застереження до зовнішньоекономічного контракту практикуючому юристу необхідно враховувати, що навіть якщо жодна сторона спору, з якого було винесене рішення МКАС, не звернеться до суду з клопотанням про скасування такого рішення, вищенаведені підстави скасування арбітражного рішення у своїй більшості можуть також слугувати підставою для суду для відмови у наданні дозволу на його примусове виконання на території України згідно з Нью-Йоркською конвенцією.
Авторы: О. Шенк, А. Бойко
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 43. – С. 25 – 27.
У цілому протягом останніх років судова практика розгляду та вирішення українськими судами клопотань про скасування арбітражних рішень МКАС при ТПП України значно покращилася. Скасованих арбітражних рішень -одиниці, і це дозволяє сподіватися, що Україна стає дедалі більш дружньою до арбітражу юрисдикцією.
Проте, на жаль, є й проблеми. Більшість з них пов’язана з недосконалістю законодавчого регулювання цієї процедури. Клопотання про скасування арбітражних рішень МКАС при ТПП України розглядаються судами за правилами Глави 1 Розділу VII-1ЦПК («Провадження у справах про оскарження рішень третейських судів»), які не враховують специфіку міжнародного арбітражу, а призначені, як це випливає з самої назви, для оскарження рішень третейських судів. Що ж стосується клопотань про скасування постанов МКАС при ТПП України згідно з ч. З ст. 16 Закону України «Про міжнародний комерційний арбітраж», то їх розгляд українським процесуальним законодавством взагалі не регулюється, що породжує багато практичних проблем. Ця ситуація потребує комплексних змін.
Але деякі проблеми можна було б вирішити на рівні судової практики.
Наприклад, у ситуаціях, коли рішення МКАС при ТПП України підлягає виконанню на території України, досить часто виникають паралельні судові провадження в різних судах України за клопотаннями про скасування відповідного рішення МКАС при ТПП України та за клопотанням про надання дозволу на його виконання. При чому ці суди розглядають, по суті, одні й ті самі питання, адже підстави для скасування рішення та для відмови в наданні дозволу на його виконання є однаковими. У зв’язку з цим було б доцільно звернути увагу на російську судову практику, яка з метою процесуальної економії дозволяє розглядати такі клопотання щодо одного й того самого рішення в одному судовому провадженні (див. наприклад: http://kad arbitr. ru/PdfDocument/ dlbf9301-e380-471d-9b8a-f7232b2cell8/ A40-4514-2012_20120615_Opredelenie. pdf). На практиці це схоже на подання зустрічного позову в рамках уже ініційованого судового провадження за первісним позовом, тільки в цій ситуації одна сторона просить скасувати арбітражне рішення, а інша – надати дозвіл на його виконання. За результатами справи суд задовольняє одне з клопотань та відхиляє інше.
Інший аспект, в якому було б доцільно вдосконалювати нашу судову практику, – це виключення самої можливості оспорювання рішень МКАС при ТПП України за угодою сторін. Закон України «Про міжнародний комерційний арбітраж» не забороняє такі угоди. Якщо знов-таки повернутися до російського прикладу, то російські суди, керуючись абсолютно ідентичними положеннями Закону РФ «Про міжнародний комерційний арбітраж», визнають можливість такого виключення угодою сторін. Саме така позиція сформульована в п. 9 Інформаційного листа Президії Вищого Арбітражного Суду РФ від 22.12.2005 № 96. Більше того, така угода може випливати з відповідних положень арбітражного регламенту, який підлягав застосуванню в конкретній арбітражній справі. Іншими словами, сторони можуть виключити можливість оспорювання арбітражного рішення як окремою угодою, так і посиланням на арбітражний регламент, який передбачає, що арбітражне рішення є остаточним (наприклад, http://kad. arbitr.ru/PdfDocument/88034cf7-ec60-4е43-ааа0-16511 c05d499/A40-4508-2012_20120319_Opredelenie.pdf).
Автор: О. Перепелинська
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 43. – С. 26.