В статье рассматриваются вопросы, связанные со строительством на землях водного фонда в Украине. В частности, вопросы о том, какие разрешительные документы необходимы для производства строительных работ на морском дне, а также о том, какой орган уполномочен выдавать такие документы.
Часто для виконання робіт у морських портах використовуються штучні конструкції, що будуються на земельних ділянках на морському дні. Як відомо, земельні ділянки, що зайняті морями, належать до земель водного фонду. Відповідно на практиці виникає низка питань, пов’язаних зі здійсненням будівництва на земельних ділянках, що відносяться до земель водного фонду, зокрема: які дозвільні документи необхідні для здійснення такого будівництва та який орган уповноважений їх видавати.
Такі ситуації виникають через недосконалість спеціального законодавчого регулювання таких правовідносин. Питання будівництва на землях водного фонду набуває особливого значення у зв’язку з нещодавнім прийняттям Закону України «Про морські порти України». У Перехідних положеннях зазначеного Закону міститься вказівка Кабінету Міністрів України щодо прийняття через декілька місяців закону, що регулювати створення на водних об’єктах штучних земельних ділянок для цілей будівництва на них будівель, споруд та/або їх комплексного освоєння в цілях будівництва, який має усунути прогалини в законодавстві щодо регулювання таких правовідносин (далі – Закон).
Наразі в Україні в цілому процес будівництва регулюється містобудівним законодавством. Тому насамперед необхідно визначити, чи здатні норми містобудівного законодавства врегулювати відносини щодо будівництва на земельних ділянках, що відносяться до земель водного фонду.
Отже, розглянемо правильність застосування норм містобудівного законодавства до процесу будівництва на землях водного фонду. Якщо припустити, що процес будівництва на земельних ділянках, вкритих морем, має здійснюватися згідно з містобудівним законодавством, то в цьому випадку на етапі підготовки до будівництва виникає потреба отримання документів, що посвідчують право власності або користування земельною ділянкою, на якій планується здійснення будівництва. Але через те, що земельний кадастровий облік ділянок водного фонду не ведеться, то й отримати відповідний «кадастровий паспорт» такої земельної ділянки неможливо. Звідси випливає, що через цю обставину особа не зможе отримати дозвільну документацію для здійснення будівництва згідно з містобудівним законодавством.
Тому необхідно звернутися до спеціальних нормативних актів, що на даний час регулюють питання будівництва об’єктів на землях водного фонду, а саме до пункту 7 статті 14 Водного кодексу України, яким відносить до відання Кабінету Міністрів України встановлеї і-ня порядку видачі дозволів на будівельні, днопоглиблювальні роботи, видобування піску і гравію, прокладання кабелів, трубопроводів та інших комунікацій на землях водного фонду. Такий Порядок було затверджено постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду» (далі-Порядок) від 12 липня 2005 р. № 557. Пунктом 2 цього Порядку передбачено виключний перелік робіт, зокрема будівельних робіт, на землях водного фонду, на які не поширюється дія Порядку. Усі інші роботи на землях водного фонду регулюються Порядком.
Водний кодекс та Порядок зидачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду є нормативними актами, які комплексно регулюють питання проведення робіт на землях водного фонду. Відповідно до вказаних нормативних актів до робіт, які проводяться на землях водного фонду за межами населених пунктів, не застосовуються положення законодавства, що регулюють містобудівну діяльність.
Це положення можна проілюструвати тим, що предмет регулювання Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено у преамбулі цього Закону.
Преамбула вказує, що «цей Закон встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності та спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.» Отже, предметом регулювання цього Закону є виключно містобудівна діяльність.
Крім того, статтею 1 Закону України «Про основи містобудування» містобудівну діяльність визначено як цілеспрямовану діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об’єднань громадян зі створення та підтримання повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій, планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво об’єктів містобудування, спорудження інших об’єктів, реконструкцію історичних населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію та реабілітацію об’єктів культурної спадщини, створення інженерної та транспортної інфраструктури.
Таким чином, поняттям містобудівної діяльності охоплюється лише діяльність зі створення та підтримання «повноцінного життєвого середовища». Отже, будівництво на землях водного фонду, зайнятих морями, що не є життєвим середовищем людей, не є містобудівною діяльністю.
Подібний же висновок можна зробити з аналізу переліку об’єктів містобудування на місцевому рівні, який наведено у статті 4 Закону «Про регулювання містобудівної діяльності». Відповідно до цього переліку об’єктами містобудування є «комплекси об’єктів будівництва, об’єднаних спільною планувальною структурою, об’ємно-просторовим рішенням, інженерно-транспортною інфраструктурою в межах населеного пункту, його функціональної зони (селищної, промислової, центру, курортної, рекреаційної тощо), планувального, житлового району, мікрорайону (кварталу), приміської зони».
Отже, території, які не є частиною населеного пункту, його функціональної зони, планувального, житлового району, мікрорайону або приміської зони, не є об’єктами містобудування, які до того ж не можуть бути об’єктами планування та зонування на місцевому рівні, які відповідно до Закону «Про регулювання містобудівної діяльності» є невід’ємною складовою частиною процесу забудови (стаття 24 Закону). Це додатково підтверджує положення про те, що Закон «Про регулювання містобудівної діяльності» не регулює питання будівництва на землях водного фонду.
Хоча Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» набрав чинності пізніше, ніж Водний кодекс України, пріоритет положень Водного кодексу України в частині регулювання будівельних робіт на землях водного фонду було підтверджено Законом України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» від 19 травня 2011 року № 3392-УІ. У пункті 16 затвердженого вказаним Законом Переліку зазначено дозвіл на будівельні, днопоглиблювальні роботи, видобування піску і гравію, прокладання кабелів, трубопроводів та інших комунікацій на землях водного фонду.
Отже, можна дійти висновку, що будівництво на землях водного фонду не регулюється законодавством про містобудівну діяльність і до прийняття нового Закону має регулюватися вищезазначеним Порядком.
Тож, визначившись із нормативними актами, що підлягають застосуванню для регулювання описуваних правовідносин, необхідно визначити орган, який уповноважений видавати дозвільні документи на проведення робіт на землях водного фонду.
Таким чином, згідно з чинним законодавством роботи на землях водного фонду зі спорудження будь-яких конструкцій на морському дні не можна вважати «будівництвом» у тому сенсі, в якому цей термін вживається в національному законодавстві, адже роботи на землях водного фонду не можна віднести до містобудівної діяльності.
Звідси випливає, що дозвіл на виконання робіт на землях водного фонду (до яких також можна віднести спорудження будь-яких нерухомих об’єктів на морському дні), має видаватися Міністерством екології та природних ресурсів України, адже згідно з Порядком саме цей орган має повноваження щодо видачі дозволів у разі проведення робіт на прибережних захисних смугах морів і на землях, зайнятих морями. Такий дозвіл є достатньою правовою підставою та дозвільним документом для проведення «будівельних» робіт на землях водного фонду. Відповідно для робіт на землях водного фонду не треба отримувати дозволи на виконання підготовчих робіт або будівельних робіт згідно із законодавством України про регулювання містобудівної діяльності.
Виходячи з вищезазначеного можна дійти висновку, що роботи на землях водного фонду, у тому числі – процес спорудження нерухомих конструкцій на морському дні, не можуть вважатися будівництвом і до таких робіт не можуть застосовуватися норми містобудівного законодавства.
Порядок видачі дозволів на проведення таких робіт регулюється Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 12.07.2005 р. № 5587. Згідно з Порядком дозволи на проведення робіт на прибережішх захисних смугах морів і на землях водного фонду мають видаватися Міністерством екології та природних ресурсів України. Таке нормативне регулювання буде чинним до прийняття спеціального закону про штучні земельні ділянки, передбаченого Прикінцевими положеннями Закону України «Про морські порти України».
Авторы: А. Волков, К. Воробйова
Источник: Юридична газета. – 2012. – № 35. – С. 8 – 9.