Деякі проблеми реалізації прав власника судна, придбаного на аукціоні

27 Сен

В публикации отмечается пробел в правилах проведения государственной регистрации судов в Украине, что может создать практическую проблему при регистрации судна, приобретенного на публичных торгах. Автор вносит конструктивные предложения по ликвидации замеченного пробела.

У червні 2012 року Міністер­ством інфраструктури було ого­лошено про початок роботи із вдосконалення існуючої нор­мативної бази у сфері реєстра­ції суден. Зокрема, найближчим часом планується розробка та внесення змін до Порядку веден­ня Державного суднового реє­стру України та Суднової книги України, затвердженого Поста­новою Кабінету Міністрів Укра­їни № 1069 ще 26 вересня 1997 року (далі – Порядок). Задекла­рованою метою внесення змін є вдосконалення діяльності ор­ганів державної влади з питань реєстрації суден та формування однозначного підходу в застосу­ванні Порядку.

Іншими словами, Уряд пла­нує модернізувати чинну нор­мативну базу щодо реєстрації суден. У зв’язку з цим хотілося б звернути увагу на деякі прак­тичні проблеми в реалізації прав власника судна, придбаного на аукціоні, щодо його реєстрації в рамках чинного законодавства, та можливості усунення цього недоліку на майбутнє.

Ситуація

Судно, що належало держав­ному підприємству, було аре­штоване державним виконав­цем за борги та реалізоване на аукціоні в рамках виконавчого провадження.

Товариство (компанія, заре­єстрована в Україні виключно українськими власниками) при­дбало вказане судно на аукціоні. На підставі акта про проведення прилюдних торгів, затвердже­ного начальником відділу при­мусового виконання рішень державної виконавчої служби, нотаріусом було оформлене та видане Товариству Свідоцтво про право власності на судно.

Оскільки право власності То­вариства на судно підлягає реє­страції в Державному судновому реєстрі України, новий власник звернувся до Укрморрічінспек-ції з проханням зареєструвати судно на своє ім’я. Крім того, но­вий власник намагався змінити порт приписки новопридбано­го судна.

За логікою Порядку, перед новим власником стоять такі завдання

і) виключення судна з Реєстру за попереднім власни­ком;

іі) реєстрація судна на своє ім’я у Реєстрі;

ііі) перереєстра­ція судна в іншому українсько­му порту.

Проблема

Новий власник судна зіткнув­ся з проблемою при реалізації та документальному оформленні свого права власності.

Згідно з Порядком, ухвале­ним майже 15 років тому, по­стійне виключення судна з Ре­єстру здійснюється лише за заявою попереднього власни­ка. Державне підприємство -попередній власник судна-відмовляється вчиняти будь-які дії щодо виключення судна з Державного суднового реєстру (не оскаржуючи при цьому ре­зультати публічних торгів). За таких обставин, Укрморрічінспекція не приймає заяву про виключення судна з Реєстру від нового власника з формальних причин, оскільки спочатку суд­но треба виключити з Реєстру, а зробити це згідно з Порядком може лише старий власник.

Виникає ситуація, подібна до тієї, що показана в мультфільмі «Троє з Простоквашино»: «Вам посылка пришла. Вот она. Толь­ко я вам ее не отдам, потому что у вас документов нету. А раз до­кументов нету, я не должен ее отдавать. – И это правильно? – Это по правилам. А правила на­рушить нельзя».

Тобто, придбавши судно на аукціоні, новий власник не може зареєструвати своє пра­во власності згідно з вимогами законодавства за відсутності на­лежного сприяння попередньо­го власника судна. Коли йдеться про купівлю-продаж морських (річкових) суден, у договорах зазвичай спеціально пропису­ють обов’язок Продавця всіляко сприяти у реалізації Покупцем своїх прав та передати Покупце­ві т. зв. Deletion Certificate (Сві­доцтво про виключення судна з реєстру). Коли ж справа дохо­дить до публічних торгів, при­мусити попереднього власни­ка отримати таке свідоцтво стає неможливо. Виникає ко­лізія – закон вимагає зареєстру­вати судно, а підзаконний акт це унеможливлює.

Можливе рішення

Як відомо, право власності на судно виникає з моменту його державної реєстрації. Право власності на судно має припи­нятися з моменту виключен­ня відомостей про його влас­ника з Державного суднового реєстру України або Суднової книги України. Утім, якщо суд­но конфісковано за борги та ре­алізоване на аукціоні відповідно до Закону України «Про вико­навче провадження», з якого моменту власник втрачає пра­во власності?

Згідно з чинним Порядком до моменту виключення відо­мостей про власника судна з Ре­єстру за його власним бажан­ням та заявою (разом зі сплатою збору) майно все ще формаль­но залишається його власністю, навіть якщо це майно вже було реалізоване на аукціоні та при­дбане іншою особою. Таким чи­ном, порушуються права нового власника, який законно набув право власності на судно.

На нашу думку, задля уник­нення подібних ситуацій у май­бутньому, чинний Порядок не­обхідно доповнити наступними положеннями.

1) Пункт 48 Порядку варто доповнити підпунктом «е» сто­совно можливості постійного виключення судна з Держав­ного суднового реєстру Украї­ни або Суднової книги України у разі реалізації (продажу) суд­на на публічних торгах (аукці­оні) за заявою переможця тор­гів (аукціону);

2) Пункт 49 Порядку можна було б доповнити нормою про те, що підставою для постійно­го виключення судна з Держав­ного суднового реєстру України або Суднової книги України є подання особою, що придбала судно на аукціоні, відповідної заяви, засвідчених копій акта державного виконавця про проведення прилюдних торгів та нотаріального свідоцтва про право власності на судно. Заяв­ник буде сплачувати витрати, пов’язані з виключенням суд­на з Державного суднового реє стру України або Суднової книги України.

3) Доцільно було б передба­чити можливість паралельної одночасної реєстрації та пере­реєстрації судна за бажання но­вого власника. У випадку, на­приклад, виключення судна з Державного суднового реєстру України капітаном Одеського порту, обґрунтованим видаєть­ся погодження Укрморрічінспекцією його реєстрації в іншому порту. Іншими словами, мож­на буде оминути процедуру ре­єстрації судна в попередньому порту приписки в наступну пе­ререєстрацію та пов’язані з цим витрати і одразу зареєструва­ти придбане на аукціоні судно в зручнішому для нового влас­ника порту.

Наведені зміни, на нашу думку, дозволять усунути про­галини в чинному законодавстві щодо реалізації прав власників суден, придбаних на аукціоні, та спростити процедуру їх ре­єстрації. До моменту внесення змін до Порядку єдиним мож­ливим виходом для судновлас­ника стає отримання офіційної відмови Укрморрічшшекції у ре­єстрації (знятті з обліку) та її по­дальше оскарження в судовому порядку.

Автор: Олена Поліщук

Источник: Юридична газета. – 2012. – № 35. – С. 27.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *