Державне регулювання ринку зерна в Україні

25 Июн

В статье освещаются основные тенденции правового регулирования рынка зерна и земли в Украине. Эта статья привлекает внимание анализом законопроектов, который очень интересен четкой структуризацией. Автор находит многочисленные недостатки в рассматриваемых новеллах и приходит к заключению, что государство должно пересмотреть свое отношение к регулирование аграрных отношений чтобы максимально содействовать рыночным тенденциям в аграрном секторе украинской экономики.

Аналізуючи український досвід та стиль державного регу­лювання ринку зерна, насам­перед згадується несподіване введення мита на експорт зер­нових у липні минулого року. З 1 липня 2011 року, коли вро­жай досяг рекордних показників (фахівці оцінили зерновий екс­портний потенціал в 25 мільйо­нів тонн – подібного показника в незалежній Україні вдалося досягти лише одного разу – в 2008-2009 роках), держава ввела мито на експорт пшениці, ячменя та кукурудзи.

Введення мита на експорт призвело до вкрай негативних наслідків для ринку:

–  стрімкого зниження експорту зернових в умовах рекордно високих показників врожаю (експорт у липні 2011 впав у 5 разів до рекордно низь­ких 300 000 тонн на місяць);

–  зменшення доходів зерно-виробників і зернотрейдерів;

–  падіння інвестиційної при­вабливості вітчизняних вироб­ників зерна;

–  нестачі бюджетних надхо­джень;

–  погіршення зовнішньо­торговельного балансу в результаті недостатнього при­пливу валюти в Україну (дефі­цит зовнішньоторговельного балансу країни за перші 6 місяців зріс у 2,3 разу);

– втрати напрацьованих рин­ків збуту;

– погіршення інвестицій­ної привабливості України. Потенційні інвестори вкотре отримали підтвердження, що Україна – країна з непрогнозованими ризиками.

Цей простий приклад з недавнього минулого яскраво ілюструє підхід і методи дер­жави до регулювання ринку зерна.

Щодо сучасного стану регу­лювання ринку зерна Укра­їни та його основних тенден­цій, наразі держава вдається до таких популярних механіз­мів, як квотування, обкладення експорту митами, інтервенцій, підтримки цін, заставних заку­півель.

При цьому рекомендова­ними (тобто ринковими) мето­дами є:

–              хеджування (для захисту від цінових коливань) і вико­ристання деривативів. Варто зазначити, що розвиток товар­них деривативів має величезне значення для України. Викорис­тання деривативів може пози­тивно вплинути на ціни і їх стабілізацію, дати можливість використовувати майбутній урожай як заставу і правильно визначити стратегію купівлі-продажу;

– державні програми, спря­мовані на підвищення ефективності роботи сектору;

– та інші методи, що виклю­чають адміністративний вплив, прозорі і зрозумілі для учасни­ків ринку.

Якщо держава зацікавлена в успішному розвитку ринку зерна, вона повинна регулю­вати положення на зерно­вому ринку, але використову­вати для цього лише ринкові методи. Необхідними є системні реформи в аграрному секторі, які дозволять збільшити ефек­тивність с/г виробництва, ство­рення прозорих правил для про­сування вітчизняної продукції на зарубіжні ринки, відмова від адміністративного втручання в процеси ціноутворення на с/г продукцію, використання антимонопольного законодав­ства для регулювання цін (саме антимонопольне законодавство призначено для того, щоб кон­куренція була вільною, законо­давча база України у цій сфері досить розвинена), відмова від обмежень експорту с/г продук­ції (цей метод, як показав попе­редній досвід, завдає збитків не тільки бізнесу, але й державі), вплив на попит на зерно пови­нен здійснюватися або стиму­люванням внутрішнього спо­живання (різні держпрограми збільшення фуражного спожи­вання зерна (на рівні розвитку тваринництва), або стимулю­ванням експорту зерна (як за державними програмами, так і приватними компаніями).

Щодо законодавчих змін чи ініціатив, на які можна очіку­вати від держави в наступному маркетинговому році, розгля­немо наступні законопроекти.

По-перше, проаналізуємо актуальні питання земельної реформи. Земельна реформа триває в нашій країні вже 21 рік. Ще два роки, і України потра­пить у Книгу рекордів Гіннеса як країна, яка довше за всіх у світі модернізувала ринок землі.

Доопрацьований законо­проект про ринок земель був переданий до Верховної Ради наприкінці квітня. Передати передали, а приймати за ті пару місяців роботи, що залишилися, навряд чи будуть. Більшість екс­пертів схиляються до думки, що прийняття цього закону і закін­чення земельної реформи в 2012 році, ще до виборів у пар­ламент, малоймовірне – з полі­тичних причин. Коротко розгля­немо той законопроект, який передано до парламенту після доопрацювання, і відзначимо його основні зміни:

  1. Максимальна площа земельних ділянок с/г при­значення (ЗДСП) для ведення товарного с/г виробництва (ТСВ) у власності однієї особи не може перевищувати 100 га (крім випадків отримання їх у спадщину із зобов’язанням від­чуження площі перевищення протягом року). Володіння пов’язаними особами та спільна власність не враховуються. Такої площі у власності однозначно мало для нормального ведення ТСВ з мінімальною рентабель­ністю і дотриманням сівозміни.
  2. Порівняно з попередньою редакцією законопроекту істотно ослаблені обмеження на оренду однією юридичною особою (ЮО) або фізичною осо­бою (ФО) ЗДСП для ведення ТСВ. Тепер орендувати можна не більше 10% площі с/г угідь на території району (в серед­ньому – 5,5 тис. га) і не більше 100 тис. га с/г угідь в Україну (з урахуванням відносин контр­олю). Найбільші складнощі у зв’язку з обмеженнями будуть у власників с/г переробних під­приємств, орієнтованих на власну сировинну базу (цукрові, олійні та молокозаводи тощо). Певні незручності виникнуть також для агрохолдингів, які пройшли ІРО і мають в оренді земельний банк великих розмі­рів. При цьому слід зазначити, що в Україні всього 10 агрохол­дингів мають земельний банк понад 100 тис. га орендованих земель і, на нашу думку, вони без складнощів обійдуть ці обме­ження.
  3. Право оренди ЗДСП для ведення ТСВ понад 2100 га мають громадяни України, які або 5 років ведуть фермерське господарство (ФГ) чи особисте селянське господарство (ОСГ) для ведення ТСВ, або є моло­дими фахівцями із сільгоспос-вітою і планують створити ФГ або ОСГ, або мають у власності або оренді ЗДСП для ведення ТСВ (це нова підстава). Тобто новим гравцям доступ до оренди товарних площ ЗДСП закритий.
  4. Замість регресивної шкали мит (від 100 до 60%) на відчу­ження ЗДСП протягом перших 5 років після покупки введено єдине мито 100% від норматив­ної грошової оцінки (НГО), але термін його застосування ско­рочено до 3 років. Зміна вигля­дає розумно і спрощує процедуру контролю.
  5. Покупцями ЗДСП можуть бути: громадяни України, дер­жава в особі відповідних орга­нів виконавчої влади, терито­ріальні громади в особі органів місцевого самоврядування та ДЗБ. Іноземці, апатриди та юри­дичні особи (включаючи ФГ) таких прав позбавлені, навіть коли йдеться про ЗДСП під гос­подарськими будівлями і спору­дами. Це найістотніший мінус законопроекту, який гальмує цивілізований розвитокукраїн-ського с/г виробництва. Навіть у Росії, чий досвід часто викорис­товується в нашому законодав­стві, іноземці та ЮО допущені до володіння ЗДСП.
  6. Декларація про джерела коштів покупця ЗТСВ більше не потрібна, однак громадяни України повинні подавати декларацію про відсутність іноземного громадянства ( + декларація про відсутність відносин контролю). У разі недо-стовірності декларації про відсутність іноземного грома­дянства договір про придбання земельної ділянки є нікчемним (недійсним з моменту укла­дення). Про боротьбу з коруп­цією, здається, вже забули.
  7. Іноземці, громадяни Укра­їни – біпатриди, апатриди (особи без громадянства) і ЮО можуть отримувати ЗДСП тільки в спадщину, і зобов’язані провести їх відчуження протя­гом року з моменту отримання у власність. Обтяження таких земельних ділянок (оренда, застава, іпотека тощо) заборо­нено. Навіть у разі обтяження, воно припиняється добровільно або примусово (у порядку форс-мажору) за 2 місяці до закін­чення річного строку.
  8. Збережено десятирічний мораторій на зміну цільового призначення ЗДСП, придба­них з державної і комунальної власності
  9. Стартова ціна ЗДСП дер­жавної та комунальної влас­ності не може бути нижчою від НГО. Держава може набу­вати ЗДСП за ціною не ниж­чою від НГО. З огляду на те, що НГО зараз вища від ринкової вар­тості землі, це нелогічна, мож­ливо навіть корупційна, норма, яка не відповідає інтересам дер­жави. Стартова ціна продажу права оренди ЗДСП державної та комунальної власності не може бути нижчою від експертної грошової оцінки.
  10. Розстрочка платежу нада­ється за умови оплати протя­гом 30 днів першого внеску не менше 25% суми договору (було 50%) з оплатою рівними частинами до 20 років. Право на розстрочку мають грома­дяни, які ведуть ФГ 5 років з часткою с/г виробництва за останній податковий рік не менше 75%, або ОСГ і купують ЗДСП для ведення ФГ або ТСВ. Таке ж право отримали і власники багаторічних насаджень на орендованих ними ЗДСП державної та комунальної власності. Нововедення виглядає логічним.
  11. Нова редакція не перед­бачає існування державного оператора з незрозумілими повноваженнями. Оборот земель с/г призначення будуть монітори Держземагентство та Мінагрополітики. Це плюс нової редакції і перемога супро­тивників зайвої зарегульова-ності ринку землі та створення на ньому монопольних струк­тур з невизначеними повнова­женнями.
  12. Державний земельний банк (ДЗБ) більше не має винят­кового права бути заставоутри­мувачем ЗДСП для ведення ТСВ і ФГ. Він може кредитувати під іпотеку тільки с/г виробників зі 100% українським капіталом. Кредити будуть видаватися за обліковою ставкою НБУ + не більше 5% (було 3%). 100% ста­тутного капіталу ДЗБ належить державі, він не підлягає прива­тизації та продажу в процедурі банкрутства. ДЗБ може розпоря­джатися ЗДСП тільки шляхом їх продажу на аукціонах або пере­дачі в оренду. Приклад ще однієї перемоги здорового глузду над спробою чиновників встано­вити державну монополію на іпотечне кредитування.
  13. При оберненні стягнення на ЗДСП в рахунок погашення заборгованості перед банківськими установами (крім ДЗБ) ЗДСП продаються тільки на земельних торгах у формі аукціону (раніше – відповідно до умов іпотечного договору). Для оподаткування ціна ЗУ дорівнює сумі непогашеної заборгованості + платежі банку на користь власника ЗУ.
  14. Перехід права власності ЗДСП не припиняє право користування. До нового власника переходять права та обов’язки орендодавця за дого­вором оренди. Права орендарів ЗДСП у разі закінчення терміну оренди до збору врожаю захи­щені на максимальному рівні: орендодавець не має права перешкоджати дозріванню та збору врожаю, а в разі пору­шення – зобов’язаний ком­пенсувати орендарю прямі збитки і упущену вигоду в п’ятикратному (!) Розмірі. Такі санкції виглядають невідповід­ними, неадекватними і відверто спрямованим на збереження диктату орендарів.
  15. Перехід права власності на ЗДСП з багаторічними наса¬дженнями * тільки після ком¬пенсації їх вартості власнику. Право власності на багато¬річні насадження зберігається тільки в разі переходу права власності на ЗДСП,
  16. Консолідація земельних ділянок можлива з ініціативи суб’єктів консолідації (влас¬ники, орендарі, заставодержа-телі, органи виконавчої влади та органи місцевого самовряду¬вання), яким належить право власності на 90% масиву земель (раніше – 75%). Збільшення порога суттєво ускладнить можливість консолідації.
  17. Переважне право купівлі ЗДСП для ведення ТСВ залишалося иільки у співвласників відчужуваної ділянки. Держава, власники суміжних ділянок та орендарі втратили таке право. Договір купівлі-продажу з порушенням переважного права є нікчемним.  Вилучення власників суміжних ділянко не буде сприяти процесу консолідації земель (особливо в поєднанні із завищеними порогом для ініціювання консолідації).
  18. Ведучими земельних аукціонів (ліцитаторами) тепер можуть бути не тільки ЮО, а й ФО. Виглядає розумно.
  19. Емфітевзис (праве користування чужою земель ною ділянкою для с/г потреб; виключено з обігу. Це регресивне тенденція обмеження можли eux цивілізованих форм корис тування землею.
  20. Уточнено визначена іноземних юридичних осіб спільних підприємств, знят невизначеність статусу 100% дочірніх підприємств іноземни ЮО. Визначено компетенції (КМУ), строки, перелік дою ментів і підстави для відмови погодженні продажу ЗУ не с/г призначення нерезидентам. Позитивний момент, оскільки зараз ця процедура незрозуміла, не врегульована і корупційна.
  21. Помітно розширено перлік будівель для використані в с/г діяльності, при будівництві яких не потрібне проведення аукціонів для отримай прав на землю., Хукціони тепер будуть не потрібні практич при будь-якому будівництві с\г інфраструктури.
  22. Операції з придбання ЗДСП для ведення ТСВ у власність без попереднього отримання дозволу АМКУ на концентрацію, якщо віе потрібний за законом, не будуть вважатися нікчемними. Це позитивна зміна, тому що можливість застосування цієї норми на тлі розмитих підстав для отримання дозволу на концентрацію тривожила багатьох фахівців.
  23. Передбачені зміни до Держбюджету на 2012 рік для забезпечення внесення до ста-тутного капіталу ДЗБ 120 млн грн. Ця сума виглядає смішно на тлі декларованої мети ДЗБ – пільгове кредитування с/г виробників і за відсутності альтернативних джерел залу­чення коштів.

Таблиця 1

Актуальні законодавчі ініціативи

Номер і дата законопроекту назва суть
9610 від 19.12.2011 Проект Закону про аграрні розписки Введення альтернативного механізму фінансування – за допомогою аграрних розписок, під заставу майбутнього врожаю
10257 від 23.03.2012 Проект Закону про розвиток кооперації в сільському господарстві Україні Держпідтримка кооперації дрібних і серед­ніх товаровиробників
10273 від 27.03.2012 Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про оренду землі» (щодо деяких обмежень оренди земель с/г призначення обмеження на площу ЗДСП, які знаходяться в оренді в однієї особи (з урахуванням від­носин контролю) – до 10% площі с/г угідь на території одного району. Загальна площа оренди на всій території Україні – не більше 50 тис. га.
10500 від 22.05.2012 Проект Закону про внесення змін до статті 304 Податкового кодексу України (щодо розміру ставки фіксованого с/г податку) Підвищення на 1% (до 1,15% від норма­тивної оцінки 1 га.). Ставки фіксованого податку для суб’єктів, що орендують більше 100 га.

24. Завершення інвентариза­ції земель державної власності за межами населених пунктів перенесено ще на два роки (з 01.01.2013 р. до 01.01.2015 р.). Раніше декларована можливість формування статутного капі­талу ДЗБ земельними ділян­ками державної власності від­сувається ще далі в майбутнє.

З огляду на аналіз внесе­них до законопроекту змін, можна констатувати, що зроблені вони на користь великих вітчизняних орен­дарів земельних ділянок.

За відсутності права на покупку ЗДСП іноземними осо­бами та ЮО взагалі, а також у поєднанні з обмеженнями на володіння земельними ділян­ками за суб’єктним складом і за площею, власникам ЗУ нікому продати свої ділянки за ринковою ціною.

Також розглянемо деякі важ­ливі законопроекти, які в разі їх прийняття вплинуть на аграр­ний бізнес {див. Табл. 1).

Законопроект 9610 від 19.12.2011 – створює можли­вість для агрокомпаній вико­ристовувати у своїй діяльності аграрні розписки, які висту­пають у ролі товаророзпоряд-чих документів. По суті це роз­писки під заставу

майбутнього врожаю або сільськогосподар­ських тварин.Законопроект спрямований на підтримку пря­мих інвестицій безпосередньо у діяльність с/г товаровиробника. При цьому право видавати такі аграрні розписки мають виключно особи, які володіють ЗДСП на праві власності або на праві користування. Як перед­бачається, прийняття цього закону дозволить товаровироб­никам залучати матеріально-технічні та фінансові ресурси під заставу майбутнього врожаю. Експерти очікують, що введення в обіг аграрних розписок дасть змогу поступово наблизитися до 45-50 млрд грн на рік, які можуть бути залучені аграр­ними підприємствами за допо­могою цього механізму. Зако­нопроект потребує внесення істотних змін до низки законів -щоб система аграрних розписок функціонувала ефективно. Зва­жаючи на це, мало часом. Вірогідно, депутати повернуться до цього питання після виборів і питання навряд чи вирішиться швидко. Шкода -адже грамотна система аграр­них розписок могла б відкрити нові джерела фінансування для агробізнесу.

Законопроект 10257 від 23.03.2012 (поданий КПУ) – спрямований на державну підтримку кооперації дріб­них і середніх виробників с/г продукції. Підтримка, у тому числі, передбачає безкоштовне і безконкурентне отримання земель у користування (землі під польовими дорогами, лісо­смугами, водоймами можуть бути за спрощеними підста­вами включені до пайового фонду кооперативів), безко­штовну реєстрацію коопера­тивів, надання безповоротної фінансової допомоги, пільго­вого кредитування, переваж­ного придбання продукції для потреб аграрного фонду тощо. У цілому, законопроект поки досить сирий, містить багато суперечливих положень і в запропонованій редакції при­йнятий не буде (деякі його норми суперечать конституцій­ним принципам), але слід очі­кувати більш активних кроків на цьому шляху.

Законопроект 10273 від 27.03.2012 – передбачає істотні обмеження на площу ЗДСП, які знаходяться в оренді в однієї особи (з урахуванням відно­син контролю) – до 10% площі с/г угідь на території одного району. При цьому загальна площа оренди на всій території України не може перевищувати 50 тис га. Перехідні положення законопроекту передбачають припинення орендних відносин на зайві орендовані площі ще до 01.01.2013. При цьому в Укра­їні на сьогодні понад 250 компа­ній обробляють більшу площу на території одного району, а сумарно в оренді у них знахо­диться понад 3,5 га. землі. Гада­ємо, що аграрному лобі дове­деться докласти певних зусиль, щоб цей законопроект був від­хилений парламентом.

Законопроект 10500 від 22.05.2012 – проект Закону про внесення змін до статті 304 Податкового кодексу України (щодо розміру ставки фіксова­ного с/г податку) – передбачає збільшення на 1% ставки фік­сованого податку, але тільки для тих аграрних компаній, які орендують понад 100 га. З 2013 року при перевищенні цього порога ставка податку збільшиться до 1,15% від норма­тивної оцінки 1 га. На сьогодні виробники – платники фіксова­ного податку, які мають у влас­ності або розпорядженні землі понад 100 га, використовують 25 млн га земель с/г призна­чення. При середній НГО 1 га ріллі в 24 тис. грн надходження до місцевих бюджетів у резуль­таті підвищеної на 1% ставки фіксованого податку повинні збільшитися на 6 млрд грн на рік. Незалежно від успішності прийняття саме цього законо­проекту, за нашою оцінкою і оцінкою інших експертів, збіль­шення податкового наванта­ження на великі аграрні ком­панії в будь-якому випадку слід очікувати з початку наступного календарного року.

Підбиваючи підсумок, наго­лошу на тому, що українська держава зобов’язана перегля­нути своє ставлення до аграр­ної галузі, регулювати її пере­важно ринковими методами, дати розминутися цій важ­ливій для економіці та про­довольчої безпеки країни та експортоорієнтованій галузі, максимально сприяти роз­витку та ефективному функціонуванню аграрного бізнесу.

Автор: Євгенія НОВИЧКОВА

Источник: Юридична Газета. – 2012. – № 25. – С. 11 – 13.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *