Спрощена система по-новому: обмеження та ПДВ

8 Май

В статье рассматриваются существенные новеллы в налоговом законодательстве Украины. Особое внимание авторами статьи – специалистами Международной юридической службы (Interlegal) посвящено налогу на добавленную стоимость (НДС) и единому налогу.

З 1 січня 2012 року набрав чинності довгоочікуваний закон про спрощену систему оподатку­вання № 4014-УІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України й деякі інші законодавчі акти України щодо спрощеної системи оподаткування, обліку й звітності» (далі – Закон).

З одного боку, Закон від­повів на багато питань під­приємців, які раніше чітко не регулювалися, з іншого, – він містить безліч нововведень, які потребують особливої уваги. Ми не будемо розглядати всі нововведення спрощеної сис­теми, а зупинимося на тих, які, на наш погляд, є найбільш суттєвими.

На сьогодні Законом передба­чено 4 категорії підприємців, які можуть здійснювати діяльність за спрощеною системою оподат­кування. Віднесення суб’єктів до тієї чи іншої категорії залежить від обсягу прибутків підприємця протягом календарного року;

(іі) кількості найманих робітників;

(ііі) виду діяльності; статусу спожи­вачів наданих послуг.

Важливою особливістю 1 і 2 категорії є спо­сіб визначення ставки єдиного податку, яка тепер залежить від розміру мінімальної заробітної плати. Відповідно збільшення мінімальної заробітної плати спричинить і збільшення ставки податку.

Одним з позитивних момен­тів, які спричиняє прийняття Закону, є скасування існую­чої раніше заборони на від­несення до валових витрат витрат підприємства у зв’язку із придбанням товарів (робіт, послуг) у фізичних осіб – плат­ників єдиного податку.

Зміни стосувалися й правил сплати податку на додану вар­тість. На відміну від норм, які регулювали спрощену систему оподаткування раніше, у Законі тепер чітко зазначено, що ста­тус платника єдиного податку, незалежно від обраної податко­вої ставки, не звільняє підпри­ємців від необхідності сплачу­вати ПДВ при ввезенні товару на митну територію України. Крім того, відразу після публіка­ції Закону особливу увагу при­вернули норми щодо реєстрації в якості платників ПДВ.

Після аналізу норм Податко­вого кодексу України, які регулю­ють порядок сплати ПДВ і пра­вила оподаткування осіб, що обрали спрощену систему опо­даткування, ми дійшли висновку, що думка, висловлена фахівцями податкових органів, є необгрун­тованою – жодна норма Подат­кового кодексу України не містить прямої вказівки на обов’язок платника єдиного податку зареєструватися плат­ником ПДВ за наявності зазна­чених вище умов, і виходячи із процитованої норми платник єдиного податку «може», але не «зобов’язаний» реєструва­тися платником ПДВ.

Врешті-решт, і Державна податкова служба України була змушена визнати таку позицію, видавши наприкінці минулого 2011 року лист № 8362/6/15-2316 від 26 грудня 2011 р., згідно з яким «платники єди­ного податку, які застосовують ставку 5%, при перевищенні сукупних обсягів надання послуг (робіт) за останні 12 календарних місяців 300 тис. грн обов’язковій реєстрації платників ПДВ не підлягають».

Авторы: Лосевська О.

Горова К.

(Міжнародна юридична служба – Interlegal)

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *